Szkolna wycieczka w Góry Świętokrzyskie

W dniach 2-3 czerwca  uczestniczyliśmy w ciekawej, dwudniowej wycieczce w Góry Świętokrzyskie. Zauroczył nas ten piękny zakątek Polski.

W pierwszym dniu zwiedziliśmy Opatów. Przeszliśmy podziemną trasą turystyczną, składająca się z połączonych ze sobą dawnych -  XIII – wiecznych piwnic i składów miejskich

Zachwyciła nas kolegiata pod wezwaniem św. Marcina z Tours – budowla  zajmująca wyjątkowe miejsce wśród zabytków architektury romańskiej w Polsce. Jako jedna z nielicznych  została zachowana  od XII wieku do naszych czasów

W Muzeum Starożytnego Hutnictwa w Nowej Słupi obejrzeliśmy fragmenty dawnych pieców hutniczych, odsłonięte i pozostawione w tym samym miejscu, gdzie funkcjonowały przed około 2 tysiącami lat.

Następnie drogą królewską udaliśmy się na Łysą Górę. W okresie wczesnego średniowiecza  była ona  prawdopodobnie ośrodkiem kultu związanego z religią Słowian . Obecnie znajduje się tam najstarsze na ziemiach polskich sanktuarium , w którym od tysiąca lat przechowywane są i czczone relikwie Krzyża Świętego. Pochyliliśmy nad nimi głowy.

Na Łysicy  znajduje się także nowoczesne Muzeum Przyrodnicze Świętokrzyskiego Parku Narodowego. Obejrzeliśmy ciekawą ekspozycję ukazującą florę i faunę geologię , hydrologię i klimat Gór Świętokrzyskich .

Zejście z Łysej Góry okazało się niemałym wyzwaniem. Po ulewnym deszczu leśną drogą płynął wartki strumień. Z uśmiechem na ustach, w wodzie po kolana zeszliśmy w dół,  traktując te niedogodności jako przygodę. A w Nowej Słupi czekały na nas przytulne progi pensjonatu.

Drugi dzień wycieczki przywitał nas słońcem. Udaliśmy się  do Oblęgorka, dworku Sienkiewicza, który pisarz otrzymał w darze od społeczeństwa z okazji 25- lecia pracy literackiej. Od 1958 r. w pałacu znajduje się muzeum poświęcone jego życiu i twórczości. Mieliśmy wrażenie, że czas zatrzymał się. Rozglądaliśmy się wokół, jakby czekając na Gospodarza.

Do refleksji nad upływającym czasem skłonił nas – nastolatków – także sędziwy dąb stojący w Zagnańsku.

Nazwany Królem Puszczy Świętokrzyskiej , dziś liczący kilkaset lat, podparty wieloma „laskami” chyba wkrótce runie powalony czasem.

Będąc w Kielcach, podziwialiśmy Kadzielnię – wzgórze zbudowane z wapieni i  Jezioro Szmaragdowe.

Ostatnim punktem naszej wycieczki był Zamek w Chęcinach. To zamek królewski. Historia jego powstania przypada na przełom XIII i XIV wieku. Za czasów panowania Władysława Łokietka na zamku odbywały się zjazdy rycerstwa oraz zapadały ważne decyzje państwowe. Po śmierci Łokietka, Kazimierz Wielki rozbudował zamek, czyniąc go potężną twierdzą oraz ośrodkiem administracyjnym. Gród Chęciński pełnił też rolę rezydencji.. Na zamku mieszkała żona Kazimierza Adelajda , rezydowała córka Łokietka Elżbieta , żona Jagiełły z synem Władysławem (późniejszym Warneńczykiem) i królowa Bona . W lochach zamkowych więzieni byli jeńcy krzyżaccy wzięci do niewoli pod Grunwaldem. Za panowania Łokietka przechowywano tu skarbiec koronny. Nasza wizyta
w chęcińskim zamku była żywą lekcją  historii.

Ta wycieczka należała do bardzo ciekawych i atrakcyjnych. Zostanie w naszej pamięci.